Een online training maken kun je voor verschillende doelen doen. Zo kun je een training maken, om producten of diensten die je verkoopt te ondersteunen. Of je kunt een online cursus maken als verdienmodel. 

Online training maken

Voor beide redenen is het van groot belang dat je kwalitatief een goede training produceert. Een snel gemaakte training, die slecht in elkaar zit, zal je niet gaan helpen. En in het geval je dit doet om een product of dienst te ondersteunen, dan zal dit zelfs tegen je kunnen gaan werken. Potentiële klanten zullen dan gaan twijfelen over hetgeen je verkoopt.

Een nieuwe training lanceren

Het aantal online trainingen is inmiddels ontelbaar. Je dient dus wel met iets nieuws of beters te komen om succesvol te zijn. Wel is het zo, dat we in een wereld leven die snel verandert. Daarom kan een nieuwe cursus, op een gebied waar al veel trainingen en cursussen voor bestaan, aanpassen  aan de nieuwe werkelijkheid, al heel erg waardevol zijn. Denk bijvoorbeeld aan cryptocurrencies. 

Er komen elke dag nieuwe cryptocurrencies bij. Dit biedt dus elke dag nieuwe mogelijkheden. Een cursus die een jaar oud is, zal niet de meest recente crypto behandelen.

In mijn opinie is een online training maken en verkopen een prima verdienmodel om geld bij te verdienen naast een baan. Je kunt hier in het weekend of de avonduren aan werken en dit geheel in jouw eigen tempo doen.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook bij het maken van een online training. Je dient eerst voor jezelf een plan te maken

Daarbij dien je jezelf de volgende vragen te stellen en een klein stukje onderzoek te doen:

  • Over welk onderwerp of thema wil ik een training gaan maken?
  • Welke trainingen of cursussen zijn er al beschikbaar omtrent dit thema?
  • Wat kan ik aanbieden, waardoor mijn cursus of training waardevoller wordt dan bestaande trainingen?
Voorbereiden maken online training

Voordat je de volgende stap gaat zetten en daadwerkelijk online cursussen gaat maken, dien je voor jezelf te beoordelen of er kans op succes bestaat. Hierbij dien je eerlijk te zijn tegenover jezelf.

1. Bezit je voldoende kennis?

Je dient over meer dan gemiddelde kennis te beschikken over het thema van jouw cursus of training. Zo bezit ik zelf wel enige kennis omtrent crypto, maar niet voldoende om hier een training over te gaan maken. Dat laat ik aan de echte experts over. 

Je dient toch meerdere uren aan training te produceren. Om dit mogelijk te maken dien je wel te weten waar je het over hebt.

2. Kun je voldoende content maken?

Voor een training dien je toch verschillende uren aan materiaal te produceren. Je dient er daarom over na te denken wat je allemaal wilt gaan behandelen en of dit voldoende is om een training of cursus te maken.

Wanneer je een online training gaat maken ter ondersteuning van een specifiek product, dan is dit minder van belang. Daarnaast zal dit ook geen betaalde training zijn maar wellicht meer een video die je gaat publiceren op YouTube.

3. De doelgroep bepalen

Je dient goed jouw doelgroep te bepalen om jouw training hierop af te stemmen. Ga je een training maken over het thema beleggen, dan zal je jouw training specifiek moeten maken voor de doelgroep.

Een training voor relatief ervaren beleggers zal er heel anders komen uit te zien dan voor beginners. Dit geldt bijna voor alle cursussen. 

Wanneer jouw doelgroep bestaat uit mensen die al de nodige kennis bezitten, dan zal jouw cursus diepgaander dienen te zijn. En omgekeerd. Iemand die nog geen kennis bezit, zal snel afhaken wanneer jouw training te complex is.

Doelgroep bepalen

4. Is er voldoende animo voor jouw thema?

Wanneer je een online training wilt maken, dan is het van belang dat er voldoende animo bestaat voor het volgen van de training. En uiteraard dienen mensen er ook voor willen te betalen. Een gratis training spreekt de meeste mensen wel aan. Wanneer er voor dient te worden betaald, dan wordt het vaak een ander verhaal.

Op dit vlak is Google een belangrijke bron van informatie. Een eerste stap is om te bekijken hoeveel zoekopdrachten er maandelijks worden uitgevoerd, over het thema waarover jij een training wilt gaan maken.

Kosten voor het maken van een training of cursus

Het maken van een training of cursus hoeft eigenlijk helemaal niet veel geld te kosten. Een online training maken in WordPress hoeft je zelfs helemaal geen geld te kosten.

Wel zou ik overwegen om eerst een training te volgen, over het maken van een training. Een online training maken kan dan wel gratis mogelijk zijn, je dient er wel voor te zorgen dat je deze later kan gaan verkopen. 

Daarom is het wel van belang dat je dit goed doet. Anders is het puur tijdsverspilling en zal het veel frustraties opleveren. Er bestaan hiervoor zeker technieken die je helpen bij het maken en verkopen van een training. Zeker wanneer dit nieuw voor jou is, dan is dit aan te raden.

Wil je een online training gaan maken en deze verkopen? Bekijk dan zeker de gratis online masterclass van Hans van der Klok. Leer hoe je een training kunt verkopen en hoe je voorkomt dat je in de meest voorkomende valkuilen trapt.

Wacht niet te lang, want het is niet bekend hoe lang deze gratis masterclass nog beschikbaar is.

Bekijk nu de gratis masterclass!

Tips voor het maken van een training of cursus

Wij hebben speciaal voor jou een aantal tips, die je op weg gaan helpen. Deze tips zijn van toepassing op elke training of cursus die je maar kunt verzinnen.

1. Begin met het maken van een inhoudsopgave

Zorg dat je jouw online training voorziet van een duidelijke inhoudsopgave. Op die manier kan iemand direct zien wat er kan worden verwacht. Ook voor jezelf is dit van groot belang. 

Door eerst een soort van inhoudsopgave te maken, breng je direct structuur aan in jouw training. Ook kun je dan direct zien, of je in staat bent om voldoende content te produceren.

2. Zorg voor een logische opbouw

Wanneer je gaat beginnen met het maken van een online training, dan zal je merken dat het zo kan zijn, dat je een beetje van de hak op de tak gaat springen. Dat je bij jezelf denkt, dit kan ik er ook nog in verwerken en dat ook nog. 

Zorg daarom voor een goede opbouw. Thema`s die later van belang zijn, dien je in een eerder stadium in de training te verwerken.

3. Maak verschillende modules of hoofdstukken

Door de training op te knippen in verschillende hoofdstukken of modules, maak je het voor de gebruiker overzichtelijker. Een gebruiker krijgt dan niet het gevoel, dat hij of zij de training in één keer dient te voltooien. Ook kan je dan eenvoudig een module nog een keer terugkijken voor een specifiek thema.

4. Maak de training herkenbaar

Zorg dat je dezelfde structuur gebruikt voor de verschillende modules of hoofdstukken. Dit zal door de gebruiker herkenbaar voelen, hetgeen de training ten goede komt.

5. Gebruik teasers

Aan het einde van een module is het zinvol om een soort van teaser te gebruiken. Op die manier zorg je ervoor, dat degene die de training volgt de training gaat afmaken. Dit is van groot belang voor goede feedback. Iemand die de training slechts gedeeltelijk heeft gevolgd zal eerder geneigd zijn om negatieve feedback te geven.

6. Zorg voor voldoende herhaling

Het is helemaal niet verkeerd om bepaalde belangrijke zaken een aantal keren herhalen. Volgens sommige psychologische studies is het zelfs zo, dat iemand iets zeven keer dient te horen of zien, voordat iets blijft hangen. Dit is wellicht iets teveel, maar als je iets slechts één keer ziet of hoort, dan is de kans groot dat je het snel weer vergeet. 

Een goede strategie is om een aantal takeaways te maken, die je herhaaldelijk laat terugkomen in de training. Dit zijn dan de echte key messages.

7. Zorg dat het niet saai wordt

Heel belangrijk is om te voorkomen dat iets monotoon wordt. Dat zal er voor zorgen dat iemand snel afhaakt. Dit is bijna net zo belangrijk als de inhoudt. Zorg dat je het levendig houdt en de op een of andere manier de gebruikers ook motiveert. In het Engels wordt er vaak gesproken over “substance over form”, maar dit is echt achterhaald. Presentatie is bijna net zo belangrijk als de inhoud.

Hoe maak ik een online training

8. Zorg voor goede kwaliteit video`s

Dit is wellicht vanzelfsprekend, maar toch wil dit specifiek noemen. De kwaliteit van jouw video`s dient zondermeer goed te zijn. Een goede resolutie, goed geluid en geen haperingen zijn allemaal van groot belang. 

Ook foto`s die je gebruikt dienen van hoge kwaliteit te zijn. Als je dit niet op orde hebt, dan zal je minder autoriteit uitstralen, hetgeen de training niet ten goede zal komen. Snel geld verdienen is eventueel mogelijk nadat je de training hebt gelanceerd. Maar ga geen training maken met de intentie om snel geld te verdienen. Je dient kwaliteit voorop te stellen.

9. Zet een community op

Bijna elke online training komt tegenwoordig met een online community. Op die manier kunnen cursisten onderling ervaringen uitwisselen. Daarnaast kun je op die manier ook blijven communiceren met jouw cursisten. 

Wanneer je een nieuwe training gaat aanbieden, dan kan je deze direct promoten. Een community is met verschillende software volledig gratis op te zetten. 

Wanneer je hiervoor een goed wordpress thema uitkiest, dan is dit ook eenvoudig te realiseren. Hierbij kun je denken aan thema`s zoals Eduma of Masterstudy Education. Deze wordpress thema`s maken het super eenvoudig om een e learning website op te zetten.

Online community opzetten

Wanneer je een ander thema gebruikt, dan kan je ook een WordPress plugin gebruiken om een online training te maken en te gaan verkopen. Op dit gebied wordt LearnPress veel gebruikt en heeft deze plugin ook goede reviews. 

10. WordPress gebruiken

WordPress is prima geschikt om een online training te maken en te verkopen. Het voordeel van een WordPress website is dat dit eenvoudig in gebruik is en dat je het bijna helemaal kunt aanpassen aan jouw wensen. Hiervoor heb je geen webdeveloper voor nodig. Hierdoor wordt de investering die je dient te doen minimaal.

11. Vraag om feedback

Soms is het vragen van feedback best wel eng, om mensen te vragen wat zij van jouw training vonden. Mensen zijn bang, dat er gezegd gaat worden dat zij het eigenlijk niet zo goed vonden. 

Feedback is echter extreem belangrijk. Wanneer cursisten jouw training niet geweldig vonden, dan is er werk aan de winkel. Je dient er dan voor te zorgen dat je jezelf gaat verbeteren.

Doe je dit niet, dan zal jouw training geen lang leven beschoren zijn. 

Uiteindelijk draait het er niet om wat jij van de training vindt. Maar wat de cursisten ervan vinden. Door feedback te vragen en hier iets mee te doen, kun je ervoor zorgen dat jouw training steeds beter wordt. En ook als je een nieuwe training wilt gaan maken, dan zal feedback die je hebt ontvangen je enorm helpen. 

Feedback vragen

12. Blijf eerlijk en fair

Zorg er altijd voor dat je eerlijk en fair bent. Je kunt wel een training gaan verkopen en toekomstige cursisten van alles beloven, maar dan dien je dit ook waar te maken. Wanneer je een cursus wilt blijven verkopen, dan is dit essentieel. 

Wanneer cursisten teleurgesteld worden, dan zal dit snel op het internet terug te vinden zijn en zal het steeds lastiger worden om nieuwe cursisten aan te trekken. Zeker wanneer de training niet goed verkoopt, dan kan het verleidelijk zijn om de training mooier voor te gaan stellen dan dat deze in werkelijkheid is. Doe dit niet!

Ook zou ik cursisten altijd toegang geven tot nieuwe updates. Stel dat je na verloop van tijd jouw training gaat aanpassen, dan zou ik cursisten die al betaald hebben, ook toegang geven tot de nieuwe versie. Dit geldt uiteraard niet als je een geheel nieuwe training gaat maken en verkopen.

Een training verkopen

Een online cursus of training kan dan wel nog zo goed zijn, je dient deze wel te verkopen. Hierbij is het zeker niet zo, dat de beste trainingen ook het beste verkopen. Daarnaast dien je ook een prijs te hanteren die voor jou interessant is.

Abonnement of eenmalige aanschaf

Je hebt in principe twee mogelijkheden. Je kan de online training of cursus verkopen tegen een eenmalig betaling, of je kan een maandelijks bedrag in rekening brengen in de vorm van een abonnement.

Wanneer je cursisten eenmalig laat betalen, dan kan de drempel om tot aankoop over te gaan te hoog zijn. Iemand dient dan een fors bedrag te betalen, voor een training waarvan zij nog niet weten hoe goed deze is.

Bij een abonnement waarbij iemand maandelijks dient te betalen, kan deze drempel lager zijn. Dan dien je uiteraard wel de mogelijkheid te bieden om bijvoorbeeld maandelijks op te zeggen.

Online training maken abbonement

Wel dien je dan elke maand voor iets nieuws te zorgen. Anders zul je snel cursisten verliezen. Bij het verkopen van een abonnement is het zaak, dat je cursisten zolang mogelijk aan jou bindt. Wanneer je 1000 abonnementen hebt verkocht voor maandelijks een klein bedrag van 10€, dan haal je op deze manier toch 10.000€ per maand binnen.

Een eenvoudige methode is om  bijvoorbeeld maandelijks een Q&A sessie te organiseren.

De upsell strategie

Een tussenweg is het verkopen van een training of cursus tegen een relatief laag bedrag. Vervolgens probeer je dan via een upsell meer te verkopen. Je zou dan zelfs kunnen gaan denken aan een soort van coaching, of een VIP toegang met extra content. 

Hierbij is het dan wel zaak, dat mensen echt enthousiast zijn over jouw training. Indien dit niet het geval is, dan zal niemand extra gaan betalen voor aanvullende trainingen of diensten. 

Het belang van een goede landingspagina

Van groot belang is ook om een goede landing page te maken, waarop je de training aanprijst en verkoopt. Persoonlijk vind ik vaak dat er teveel wordt beloofd. Je dient dan ook voor jezelf vast te stellen, hoe je dit wilt aanpakken. Door aan de slag te gaan zal je hier ook tegenaan lopen. Je dient jouw training te verkopen maar wel realistisch te blijven. 

Affiliate marketing toepassen

Bij affiliate marketeers zijn trainingen en cursussen erg populair om te promoten. Dit komt omdat er doorgaans hoge commissies worden aangeboden. Wanneer je eenmaal jouw training hebt gelanceerd, dan is het verkopen van een extra training eigenlijk gewoon pure winst

Je kunt daarom hoge commissies aanbieden, zodat affiliate websites jouw training actief gaan promoten.

Een bijkomend voordeel, is dat je op die manier weinig tot geen risico loopt. Ga je jouw training promoten via advertenties, dan is het altijd afwachten of de investering zich gaat terugbetalen. Vergeet hierbij niet dat advertentiekosten snel kunnen oplopen.

Verkopen via affiliate marketing

Het draaien van een Google adwords campagne wordt steeds duurder. Door de toenemende concurrentie, worden er steeds hogere bedragen per klik geboden.

Bestaande trainingen onder white label verkopen

Je kunt ook een licentie kopen van een bestaande training en deze gaan doorverkopen. Dit zou je ook onder white label kunnen doen. Je dient dan wel uit te kijken, dat je geen copyright overtredingen gaat maken. Zorg er dan ook voor, dat je zelf in het bezit bent van de juiste licentie om dit te mogen doen. Eventueel zou je ook een aantal pagina`s kunnen gebruiken voor jouw training.

Een bron die je hiervoor eens zou kunnen raadplegen is IDPLR. Indien je hier eenmalig een abonnement afsluit, dan heb je toegang tot alle trainingen, cursussen en ebooks die je terug kunt vinden op dit platform. Voor bijna alles wat je op dit platform vindt, geldt dat je dan ook de rechten hebt om dit weder te verkopen.

Vergeet hierbij ook niet dat behoorlijk wat trainingen zijn afgeleid van bestaande trainingen. Bijvoorbeeld iemand die de rechten gekocht heeft van een succesvolle training in Amerika om deze in het Nederlands te mogen vertalen en verkopen. Business in a box is hiervan een goed voorbeeld.