Voor het schrijven van een blogartikel dien je twee aspecten in acht te nemen. Ten eerste dien je te letten dat de tekst SEO technisch goed is geschreven. Daarnaast dien je ook converterende teksten te schrijven.
Een blogartikel schrijven dat geen bezoekers trekt heeft weinig tot geen waarde. Een blogartikel schrijven waarbij je wel bezoekers trekt, maar deze bezoekers voeren vervolgens geen actie uit, heeft ook weinig waarde. Goede teksten dienen aan beide voorwaarden te voldoen. Ga je voor iemand een blog schrijven, dan zal je aan beide voorwaarden dienen te voldoen.
Voorwaarden waaraan een tekst moet voldoen
Er zijn verschillende inzichten bij het schrijven van converterende teksten. Je hebt mensen die heilig geloven in het schrijven van echte sales pagina`s. Hierbij worden mensen lekker gemaakt en vaak worden er ook veel beloften gedaan. De trend is, dat als je geen actie onderneemt, dat je dan eigenlijk niet goed bij jouw hoofd bent.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke teksten. Op een gegeven moment gaat dit tegen je werken. Je zal op den duur te maken krijgen met ontevreden mensen.
Storytelling
Een veel gebruikte methode is storytelling. Je kunt dit als het ware vergelijken met een spannend boek. Daarnaast is het van belang dat het herkenbaar is. Mensen dienen te denken, dit ken ik of dit klopt. Wel dien je er voor te zorgen dat je het verhaal niet te lang maakt. Anders zullen mensen alsnog afhaken, of vergeten waarom ze op jouw pagina terecht zijn gekomen.
Autoriteit uitstralen
Je dient te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Het verstrekken van goede informatie is dan ook extreem belangrijk. Hierdoor kom je betrouwbaar over en zal iemand eerder geneigd zijn een actie te ondernemen. Lezers zullen jou vertrouwen.
Conversie hoeft niet altijd een verkoop te betekenen. Het kan ook bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief zijn, of het gaan volgen van jouw social media pagina.
Structuur van een tekst
Een goede structuur is van groot belang. Hierbij dien je belangrijke zaken eruit te laten springen. Zo kan je bulletpoints gebruiken maar ook verschillende fonts of kleuren. Wel dien je ervoor uit te kijken dat het geen kleurplaat wordt. Je dient hier met beleid mee om te gaan.
Wanneer mensen vluchtig iets lezen, dan gaat de aandacht al snel naar de woorden die vet gedrukt zijn of die een andere kleur hebben. Je dient er dan voor te zorgen dat je deze dan ook gebruikt voor passages die van belang zijn.
Call to action
Bij converterende teksten schrijven is de call to action wellicht een van de belangrijkste aandachtspunten. Gewoon ergens midden in de tekst een call to action plaatsen is niet de juiste methode. Je dient er als het ware naar toe te werken.
Na het lezen dient de lezer al te overwegen dat hij of zij wellicht een actie gaat ondernemen. Met de call to action trek je de lezer vervolgens daadwerkelijk over de streep.
De teksten variëren. Soms wordt er gebruik gemaakt van zinnen zoals “ik wil ook rijk worden”. Daarnaast is er ook een button waarbij je de call to action wordt afgewezen. Dan wordt vaak een tekst zoals “ik wil niet rijk worden” gebruik”.
In mijn opinie zijn dit redelijke agressieve CTA`s. Je dient er echt goed over na te denken hoe je een CTA opzet. Hierbij dien je woorden zoals “nu kopen” te vermijden. Dit schrikt heel veel mensen af. Beter is dan “meer informatie”. Dit is echter wel weer erg algemeen.
Persoonlijk ben ik voorstander om een voordeel voor de lezer in de CTA te gebruiken. Dat hij of zij het gevoel heeft, dat als er op de button wordt geklikt, dat dit iets oplevert.
Testen en uitproberen
Converterende teksten schrijven is geen abstracte wetenschap. Er bestaat geen standaard template dat altijd werkt. Een publiek of doelgroep zit altijd weer net iets anders in elkaar.
Het is dan ook vaak een kwestie van uitproberen. Een keer andere kleur, een grote button de CTA op een andere plek, het kan allemaal een ander resultaat opleveren. Het uitvoeren van een A/B test is dan ook altijd aan te raden.
Vervolgens is het dan zaak, dat hetgeen voor jou goed werkt toe te passen op andere plekken op de website.
Persoonlijk vind ik de Affiliate roadmap van Danique Bras uitblinken op het gebied van het schrijven van converterende teksten. Zij besteed hier erg veel aandacht aan, hetgeen bij andere affiliate trainingen nog wel eens ontbreekt.
De sleutel tot succes
Converterende teksten schrijven is voor veel online ondernemers de sleutel naar succes. Bij het toepassen van affiliate marketing is het wellicht het allerbelangrijkste. De juiste balans tussen het verstrekken van goede informatie en het verkoop gedeelte is essentieel.
Je kunt snel bezoekers verliezen, maar je kunt ook bezoekers trekken, die wel lezen maar niks kopen.